خواص شگفت انگیز میخک یک گیاه دارویی است

[ad_1]

فرار کن تحولات علمی طی سه دهه گذشته، اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در رفع نیازهای انسان به ویژه در زمینه پزشکی و درمانی چند برابر کرده است. گیاهان دارویی حاوی ترکیبات مفیدی هستند. ترکیبات موثر با استفاده از تکنیک های تخصصی شناسایی و استخراج می شوند تا دارویی تهیه شود که بتواند در درمان بیماری های مختلف موثر باشد. میخک یکی از مهم ترین گیاهان دارویی در طب سنتی و جدید است و محققان به فواید درمانی آن پی برده اند.

به گزارش فرارو، این گیاه معطر حاوی ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدان، ضد سرطان و ترکیبات ضد درد است. امروزه اسانس میخک را یکی از فرآورده های مفید این گیاه دارویی می دانند. جالب است بدانید که محققان قبلاً به اثرات ضد قارچی، ضد سرطانی و ضد باکتریایی میخک پی برده اند. برای آشنایی بیشتر با این گیاه دارویی با ما همراه باشید.

گیاه خواری

میخک جوانه ها یا گل های معطر درخت خانواده Myrtaceae با نام علمی Syzygium aromaticum و نام انگلیسی Clove است. جالب است بدانید که گیاهان میخک متعلق به تیره هستند. درخت میخک بومی نواحی استوایی جنوب شرقی آسیا به ویژه مولوکاس یا جزایر ادویه اندونزی است.

بزرگترین کشور تولید کننده میخک در جهان

در اوایل قرن بیست و یکم، اندونزی بزرگترین تولید کننده میخک در جهان بود. پس از اندونزی، ماداگاسکار، تانزانیا و سریلانکا تولید کنندگان این ادویه معطر در جهان بودند.

درخت میخک

درخت میخک

درخت میخک درختی همیشه سبز و همیشه سبز است که ارتفاع آن به حدود 8 تا 12 متر می رسد. برگ های این درخت سبز و ساده و شبیه برگ درختان انبه یا قاصدک است. میخک با بذرهایی که در مناطق سایه کاشته می شود تکثیر می شود. گلدهی درخت میخک از سال پنجم شروع می شود. یک درخت میخک بالغ می تواند تا 34 کیلوگرم جوانه معطر در سال تولید کند. شاخساره ها سالی دو بار در اواخر تابستان و سپس در زمستان برداشت و در آفتاب خشک می شوند. جوانه ها شبیه ناخن های ریز هستند. طول هر جوانه لوب از 13 تا 19 میلی متر متغیر است.

کاربرد میخک

جوانه میخک که رایحه ای مطبوع و قوی دارد اغلب به عنوان ادویه غذا یا خوشبو کننده هوا استفاده می شود. میخک به طور گسترده در آشپزی آسیای جنوب شرقی، آفریقا، مدیترانه و خاورمیانه استفاده می شود. میخک به عنوان چاشنی برای گوشت و انواع سالاد میوه و سبزیجات اضافه می شود. علاوه بر این، میخک برای طعم دادن به نوشیدنی های گرم مانند چای و چای استفاده می شود. در برخی از روستاها و عشایر عشایری ایران، ساخت گردنبند و میخک بسیار رایج است. آنها معتقدند که استفاده از گردنبند میخکی می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد و نیروهای بد را دفع کند.

جالب است بدانید که در اندونزی از تکه های کوچک میخک در نوعی سیگار به نام kartak استفاده می شود. سیگار میخک از سال 2009 در ایالات متحده به عنوان سیگار برگ طبقه بندی شده است. میخک به دلیل ترکیبات شیمیایی فعال زیستی خود ممکن است مورچه ها را دفع کند. در برخی از مناطق اروپا عادتی وجود دارد که جوانه های میخک را به پوست پرتقال می مالند. این میخک زینتی به بومرنگ معروف است.

میخک در طب سنتی

استفاده از میخک برای تسکین دندان درد از گذشته تا به امروز رایج بوده است. در طب سنتی از میخک برای رفع بوی بد دهان و پوسیدگی دندان استفاده می شود. میخک در درمان مشکلات جنسی، آرتریت، نفخ، اسهال، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، سردرد و خشکی پوست موثر است. اسانس میخک یک اثر آرام بخش قوی دارد.

طبیعت میخک

طبیعت میخک در طب سنتی گرم و خشک ذکر شده است. چای میخک یا میخک را می توان بعد از خوردن غذاهای سرد میل کرد.

محصولات میخک

محصولات میخک

روغن معطر و میخک از محصولات مهم این جوانه معطر هستند. از اسانس، قطره و ژل میخک برای ضد عفونی کردن دهان و تسکین دندان درد استفاده می شود. عصاره میخک در بسیاری از لوازم آرایشی استفاده شده است. محصولات بهداشتی شامل عصاره میخک، شامپو، صابون و خمیر دندان میخک است.

ترکیبات دارویی میخک حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. 2 گرم میخک آسیاب شده حاوی 1 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر و مقادیر زیادی منگنز، کلسیم، سدیم، روی، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K است. ترکیبات زیست فعال اسانس میخک نیز عبارتند از: فلاونوئیدها، اوژنول، بتاکاریوفیلن، تانن ها و هومولین.

فواید دارویی میخک

خواص اصلی اسانس میخک اثرات آرام بخش، ضد عفونی کننده و ضد تهوع آن است. اوژنول که ماده فعال اصلی اسانس میخک است دارای خواص ضد درد بالایی است که می توان از آن در بالم دندان استفاده کرد. امروزه تحقیقات زیادی در مورد خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد سرطانی میخک انجام شده است. میخک در طب سنتی برای سلامت کبد، تقویت دستگاه گوارش، کاهش قند خون و حفظ عملکرد مغز موثر است. فواید این گیاه دارویی بسیار زیاد است که در ادامه به آنها می پردازیم.

میخک دارای خواص ضد سرطانی است

بسیاری از گیاهان و ادویه ها حاوی ترکیباتی هستند که خواص آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر سرطان محافظت می کنند و نقش مهمی در کاهش آسیب سلولی دارند. به گفته متخصصان تغذیه، میخک سرشار از آنتی اکسیدان است. در واقع، اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضد سرطانی است. دانشمندان در مطالعه ای دریافتند که عصاره میخک می تواند رشد انواع مختلف سلول های سرطانی را در بدن انسان کاهش دهد.

عصاره میخک همچنین مرگ سلولی را در سلول های سرطانی روده بزرگ افزایش می دهد. در یک آزمایش، عصاره میخک در کاهش رشد تومورها در موش های آزمایشی بسیار موثر بود. دانشمندان اخیراً تأثیر میخک بر سلول های سرطان سینه را کشف کرده اند. میخک ممکن است نقش مفیدی در درمان انواع سرطان در آینده داشته باشد.

میخک قوی ضد باکتری
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که میخک دارای خواص ضد میکروبی است. این بدان معناست که عصاره میخک می تواند در توقف رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها موثر باشد. نتایج یک آزمایش نشان داد که اسانس میخک می تواند سه نوع باکتری که باعث مسمومیت غذایی می شوند را از بین ببرد. علاوه بر این، میخک باعث سلامت دهان و دندان می شود. این خاصیت باعث استفاده از عصاره میخک در تهیه انواع خمیردندان ها و دهان شویه ها شده است.

سلامت کبد با میخک
برخی از مطالعات نشان می دهد که میخک و ترکیبات آن ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از کبد کمک کند. ترکیب اوژنول موجود در عصاره میخک در سلامت کبد بسیار موثر است. یک مطالعه حیوانی نشان داد که موش‌های مبتلا به کبد چرب با مقدار مشخصی عصاره میخک تحت درمان قرار گرفتند. در آزمایش حیوانی دیگری، مخلوط اوژنول موجود در میخک به بهبود زخم کبد کمک می کند.

متأسفانه، تحقیقات در مورد اثرات محافظتی کبدی میخک در انسان بسیار محدود است. با این حال، تحقیقات اولیه نشان داده است که اوژنول می تواند در تقویت کبد برای حذف سموم از بدن انسان موثر باشد. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی میخک تأثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری های کبدی دارد.

میخک یک داروی گیاهی ضد التهاب است
در طب سنتی، گیاهان گرم و خشک برای کاهش علائم بیماری های التهابی، به ویژه آرتریت روماتوئید یافت شده است. جالب است بدانید طبیعت گرم و خشک میخک و اوژنول موجود در آن علاوه بر خاصیت ضد درد، التهاب مفاصل را کاهش داده و روماتیسم مفصلی را درمان می کند. بر اساس تحقیقات، استفاده موضعی از روغن میخک می تواند التهاب و درد آرتریت روماتوئید و هر نوع بیماری را تسکین دهد.

التهاب پوست و مفاصل.

میخک یک مسکن طبیعی است

میخک

گیاهان زیادی در طبیعت رشد می کنند که خاصیت ضد درد بالایی دارند. میخک یک ادویه دارویی است که از دیرباز به عنوان مسکن طبیعی استفاده می شده است. یکی از کاربردهای میخک تاثیر بسیار زیاد آن در کاهش درد دندان است. این خاصیت از ماده اوژنول موجود در میخک ناشی می شود. اوژنول یک بی حس کننده طبیعی است که نه تنها درد دندان را کاهش می دهد، بلکه سایر دردها و دردها را نیز تسکین می دهد. می توانید از روغن میخک یا سایر دهان شویه ها و خمیردندان های حاوی عصاره میخک استفاده کنید تا از مزایای تسکین دهنده آن بهره مند شوید.

میخک برای سلامت استخوان مفید است
پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن ممکن است ایجاد شود. برای جلوگیری از پوکی استخوان در میانسالی، بدن نیاز به خوردن غذاهای مغذی و سرشار از کلسیم دارد. میخک سرشار از ترکیبات هیدروالکلی مانند اوژنول و فلاونوئیدها است که به افزایش تراکم استخوان و استحکام استخوان کمک می کند. افراد مبتلا به پوکی استخوان می توانند از افزودن میخک به رژیم غذایی خود سود ببرند.

میخک ممکن است در کاهش قند خون موثر باشد
تحقیقات نشان داده است که خوردن میخک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. در عصاره میخک ترکیبی شیمیایی به نام «نیگریسین» وجود دارد که در کاهش قند خون و درمان دیابت مؤثر است. در آزمایشی روی موش، این ترکیب به کنترل قند خون کمک کرد. در واقع مصرف میخک باعث افزایش جذب قند از خون به سلول ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شود. بنابراین خوردن میخک همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند در کنترل سطح قند خون موثر باشد.

مصرف میخک برای سلامت دستگاه گوارش
در طب سنتی میخک در درمان مشکلات گوارشی موثر است. میخک برای تقویت هضم و کنترل تحریکات گوارشی مفید است. میخک یک داروی طبیعی است که می تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند. این داروی گیاهی در درمان نفخ نیز موثر است. می توانید از پودر میخک در مخلوط ادویه خود استفاده کنید تا از خواص آن بهره ببرید.

میخک ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند
آیورودا برخی از گیاهان دارویی را به عنوان داروهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی معرفی کرده است. یکی از این گیاهان میخک است. جوانه میخک خشک حاوی ترکیبات قوی است که می تواند به افزایش تعداد گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. تقویت سیستم ایمنی می تواند از بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

خواص میخک برای شادابی و پر شدن مو
میخک خواص فوق العاده ای در درخشندگی مو و درمان ریزش مو دارد. مالیدن روغن میخک روی پوست سر باعث بهبود گردش خون و تقویت مو می شود. علاوه بر این، این روغن مو به احیا، درخشندگی و صاف شدن موها کمک می کند. ترکیب روغن زیتون و میخک و استفاده منظم از مو باعث افزایش حجم مو می شود.

سایر فواید دارویی میخک…

خواص میخک

میخک بوی بد دهان را از بین می برد. از خمیر دندان، دهانشویه یا چای میخک برای خوشبو کردن دهان خود استفاده کنید.
خوردن میخک می تواند مشکلات جنسی مردان را درمان کند.
• خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی میخک باعث شده است که از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای لارنژیت و عفونت چشم استفاده شود.
میخک و گرفتگی عضلات را بهبود می بخشد.
با خوردن میخک می توان نفخ معده را درمان کرد.
میخک یک اثر آرام بخش قوی دارد و اضطراب و استرس را درمان می کند.
مطالعات نشان می دهد که میخک می تواند آکنه روی پوست را درمان کند.
برای رفع سکسکه میخک بنوشید.
میخک خاصیت اشتها آوری دارد.
عوارض مصرف زیاد میخک و فرآورده های آن
میخک ممکن است برای افرادی که قند خون پایین دارند مضر باشد. مصرف منظم میخک در طولانی مدت سطح قند خون را کاهش می دهد.
مصرف میخک در دوزهای بالا سمی و خطرناک است و می تواند منجر به تنگی نفس، مسمومیت، گلودرد، لثه و مشکلات کبدی شود.
آلرژی یکی دیگر از عوارض مصرف میخک است. خارش، التهاب، سوزش و زخم دهان از علائم حساسیت به این گیاه دارویی است.
مصرف طولانی مدت میخک ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در انزال زودرس در مردان شود.
مصرف میخک باعث رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی می شود. بنابراین دو هفته قبل از هر عمل جراحی از میخک استفاده نکنید.
مصرف خودسرانه میخک خطر تشنج را افزایش می دهد. استفاده زیاد از این ادویه می تواند باعث فعالیت نامنظم سلول های مغز شود.

طرز تهیه چای میخک

چای میخک
برای تهیه دمنوش میخک معطر، 1 تا 3 جوانه میخک را با چای سیاه مخلوط کرده و از فواید آن بهره مند شوید. برای تهیه میخک 10 گرم (یا کمتر) از جوانه میخک را در 1 لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. چای میخک علاوه بر بهبود مشکلات گوارشی، دهان را بسیار بدبو می کند. این نوشیدنی خاصیت گرم و خشک دارد و می تواند سرما را از بین ببرد.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما