پرداخت وام بدون ضامن؛ بانک ها دنبال بهانه نباشند!

[ad_1]

فرارو- در پی دستور ابراهیم رئیسی به کلیه بانک های دولتی و نیمه دولتی مبنی بر پرداخت وام بانکی بدون ضامن به افراد مستمری بگیر حقوق و مستمری از طریق اعتبارسنجی اعتباری به مبلغ 50 و 100 میلیون تومان، رئیس کل بانک و بانک مرکزی در پایان اعلام کرد که امکان اجرای این موضوع در سال جاری وجود ندارد.

به گزارش فرارو، علی صلاح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص گفت: بانک ها موظف به بازپرداخت وام های جزئی در چارچوب مقررات جاری در کشور طبق روال گذشته هستند و به هیچ عنوان جایز نیست. اعطای وام، بازپرداخت با روش های جدید به بهانه اعلام مقررات جدید جایز نیست.

الصلح آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی با هدف تسهیل در ضمانت و تقویت تصویب تا پایان سال در تلاش است تا مقررات موجود را بازنگری کند تا چارچوب های جدید بر این اساس اعلام شود، بنابراین رویه ها و مقررات موجود باید تا پایان سال ادامه یابد. یک جدید. ضوابط ابلاغ شده و روند بازپرداخت اعتبارات خرد در جامعه مختل می شود.

این در حالی است که احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از مدیران بانکی خواسته است بخشنامه نحوه پرداخت تسهیلات زیر 100 میلیون تومان بدون ضامن را در اسرع وقت در سایت بانکی خود در اختیار مردم قرار دهند تا نسبت به ارائه آن اقدام کنند. جزئیات و توجه به شرایط آنها. ضمنا نحوه نظارت و اعتراض به عملکرد شعب در سایت بانک ها منتشر شود.

وی افزود: انتظار وزارت اقتصاد این است که تا 48 ساعت به اعتراضات مردمی پاسخ داده شود تا هزینه تسهیلات کوچک بدون ضامن پرداخت شود. از مدیران عامل بانک ها تقاضا دارم در صورت تخلف بانک ها در این زمینه نسبت به تغییر مدیران شعب تعلل نکنند. وزیر اقتصاد خطاب به مدیران عامل بانک ها گفت: می دانم که شما در گذشته با مشکلات مالی مواجه بوده اید. ماه های سال، زمینه را تنظیم کنید.

توقف پرداخت وام بدون ضامن؛  شاید از اول سال آینده اجرا شود!بانک ها به دنبال بهانه نباشند
کامران نادری، کارشناس بانکی گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه بانک ها می توانند مصوبه وزارت اقتصاد مبنی بر دستور رئیس جمهور مبنی بر بازپرداخت وام های کمتر از 100 میلیون تومان بدون ضامن را اجرا کنند، گفت: اینکه گفته می شود بانک ها در حال حاضر زیرساخت های این کار را ندارند، به نظر من این است. غیرقابل قبول.» چرا که برای وام های کوچک مانند زیر 100 و 50 میلیون تومان در بانک ها، امکانات و زیرساخت های خوبی برای وام دادن به مشتریان در بانک ها وجود دارد و به نوعی بانک های اطلاعاتی آنها در این زمینه مقصر هستند.

وی افزود: اگرچه در ابتدا ممکن است این امر ایده آل نباشد، اما برای اخذ تسهیلات کافی است تا اعتبار مشتریان بانک های کوچک را آغاز کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین بانک ها باید در این زمینه با مشتریان برخورد کنند و وجود ندارد. عذر، طرف آنها را نمی توان پذیرفت.

نادری تصریح کرد: اما در مورد مشتریان بزرگ و بزرگ یعنی موسسات و شرکت های صنعتی و تجاری، شرکت اعتباری ایرانی هنوز شرایط لازم برای تامین اعتبار مشتریان بزرگ بانک ها را ندارد و این نیاز به تحقق دارد. اما در مورد مشتریان خرد مشاهده شده است که هیچ مانعی وجود ندارد و بانک ها نسبت به شروع وام با شرایط جدید اقدام کنند.

این کارشناس بانکی با اشاره به وجود موسسات تخصصی رتبه بندی و اعتبار سنجی در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، افزود: در کشور ما می توان چنین موسساتی را برای مشتریان خرد تشکیل داد تا بانک ها راحت تر تسهیلات اعطا کنند و در کشورهای اروپایی اعتبار سنجی شرکت ها انجام می شود. اطلاعات لازم را در مورد میزان اعتبار افراد برای پرداخت اقساط تسهیلات ارائه می کند و به نحوی که موسسات مالی و اعتباری از نظر مالی توانمند باشند، بنابراین در صورت گسترش این موسسات در کشور، اعطای تسهیلات دیگر با مشکل مواجه نمی شود. مصرف کننده و خسته کننده

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روش سنتی وام دهی باید به سمت روش اعطای وام مبتنی بر اعتبار حرکت کند، تاکید کرد: بدون شک می توان در زمان و هزینه بانک ها صرفه جویی کرد و این امر در مورد مردم نیز صدق می کند، پس بهتر است برای خود بانک ها باشد. در این مسیر حواس پرتی ایجاد نکنید و آن را انجام دهید.

نادری در ادامه با اشاره به اینکه این روزها حال و هوای سیستم بانکی خوب نیست، گفت: این روزها بانک به دلایل مختلف وضعیت خوبی ندارد و این در حالی است که نظام اقتصادی ایران نیز یک سیستم بانک محور بوده است. انتظارات از بانک ها همیشه بالا بوده است، اما به دلیل اینکه اقتصاد کشور در شرایط رکود تورمی قرار دارد، آنها نیز با محدودیت منابع مواجه هستند، بنابراین باید اصلاحات لازم در نظام بانکی انجام شود تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما